Huisstijl

Bijgewerkt op

Het mooiste is wanneer ontvangers van uw PR-uiting in één oogopslag zien wie de afzender is. Dit bereikt men door het ontwikkelen van een eigen huisstijl. Voorbeelden van goed herkenbare huisstijlen zijn die van de NS, de Hema en McDonalds.

Een huisstijl bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Een logo, beeldmerk of foto;
  • Een naam of slogan;
  • Een uniforme opmaak en kleurgebruik;
  • Gebruik van een specifiek gekozen lettertype.

De huisstijl is aanwezig op alle media die het buurt- of dorpshuis gebruikt. Denk aan briefpapier, enveloppen, offertes, facturen, e-mail, website, sociale media zoals Facebook, folders, flyers, affiches en programmaboekjes.

Ontwikkelen van een huisstijl

Het ontwikkelen van een eigen huisstijl kost tijd. Het is vaak een kwestie van een aantal verschillende ontwerpen (laten) maken en als bestuur samen te kiezen voor het mooiste ontwerp, of het ontwerp dat de missie van het buurt- of dorpshuis het beste weergeeft. Beide opties zijn mogelijk, het is een kwestie van voorkeur.

Wanneer een huisstijl wijzigen of aanpassen?

Het is zaak om kritisch te blijven op je eigen huisstijl. Iedere periode heeft een mode en een tijdsgeest. Soms is een huisstijl daarom toe aan verandering vanwege veroudering, een verkeerde uitstraling of omdat de huisstijl niet meer weergeeft waar het dorps- of buurthuis voor staat. Een verbouwing of een nieuwe samenwerking is een goed moment om een huisstijl te veranderen.

Internet

Op internet is veel te vinden wanneer u zoekt op huisstijl. U vindt zowel tips als aanbiedingen van commerciële bedrijven om uw huisstijl te verzorgen.