Verhuurbeleid

Het verhuren van ruimten aan verenigingen en andere (eventueel externe) gebruikersgroepen is de hoofdactiviteit van een dorpshuis. Het is daarom belangrijk om na te denken over verhuurbeleid en daarin keuzes te maken. In de praktijk zien we de volgende situaties:

  • verenigingen in het dorp betalen geen zaalhuur
  • verenigingen in het dorp betalen gereduceerde zaalhuur
  • verenigingen en externe gebruikersgroepen betalen dezelfde prijs

Verreweg de meeste dorpshuizen werken met het systeem dat verenigingen en gebruikers uit het dorp gereduceerde prijzen betalen. Daarnaast is het heel gewoon om externe gebruikersgroepen een commercieel tarief te laten betalen.

Prijspeil zaalhuur

In het algemeen zien we dat dorpshuizen relatief lagere prijzen voor zaalhuur hanteren dan de reguliere horeca. Vaak vanuit de gedachte dat in en kleine gemeenschap het vaak dezelfde mensen zijn die lid zijn van meerdere verenigingen. En dat kleine verenigingen geen hoge zaalhuren kunnen opbrengen.

Een standaardprijs per vierkante meter is helaas niet te noemen. U moet ervan uit gaan dat je met de opbrengst van verhuur alle vaste lasten op het gebouw kunt betalen. Dit betekent dus wat rekenwerk om voor het eigen dorpshuis een prijs per vierkante meter te bepalen. Neem in uw berekening de kosten van o.a. elektriciteit, water en gas mee. Houd ook rekening met bijvoorbeeld extra schoonmaakkosten.

Prijspeil consumpties

Het is ook goed om in het verhuurbeleid na te denken over de prijs van consumpties in het dorpshuis. Ook hier geldt dat de prijzen over het algemeen iets lager liggen dan binnen de reguliere horeca. Met name dorpshuizen die werken met vrijwilligersbeheer hanteren vaak iets lagere prijzen. Er zijn echter ook dorpshuizen die ervoor kiezen om de prijzen van de horeca te volgen. Dit doen zij ook met het oog op de bepalingen rondom de paracommercie.

Verhuurbeleid vastleggen

Het is belangrijk om verhuurbeleid schriftelijk vast te leggen. Gebruik ook altijd een huurcontract om afspraken met een huurder te formaliseren. Op die manier weten zowel bestuur en gebruikers waar ze aan toe zijn.