Personeelsadministratie

Geactualiseerd mei 2014

Onderscheid dient gemaakt te worden tussen personeelsadministratie en salarisadministratie.

Bij het aannemen van personeel dienen de volgende gegevens geregistreerd te worden:

  • Voornamen, achternaam, geboortenaam en adresgegevens
  • Burger Service Nummer (BSN)
  • Geboortedatum en geboorteplaats
  • Burgerlijke staat
  • Geslacht
  • Nationaliteit
  • Rekeningnummer
  • Loonheffingskorting ja of nee

Eventueel ook:

  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • Opgebouwd levenslooptegoed

Identificatie

Nieuwe medewerkers dienen zich te legitimeren met een op dat moment geldig identiteitsbewijs. Een kopie hiervan dient u in de personeelsadministratie te bewaren.

Personeelsdossier

Voorbeeld voor de opbouw van een personeelsdossier

  • Stamgegevens (zie hierboven) inclusief kopie identiteitsbewijs
  • Contracten
  • (Secundaire) arbeidsvoorwaarden
  • Functioneren/loopbaanontwikkeling/gespreksverslagen
  • Functieomschrijving
  • Studie/trainingen
  • Werving en Selectie
  • Correspondentie

Een verzuimdossier dient apart van het personeelsdossier bijgehouden te worden.