Sociale media

Geactualiseerd 2018

Sociale media, wat is dat eigenlijk?

Sociale Media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen. Dit op een gebruiksvriendelijke en vaak leuke wijze. Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst, ook geluid en beeld worden gedeeld via sociale media websites.

Is het vanzelfsprekend dat geïnteresseerden op zoek gaan naar jouw website?

Nee, het is niet vanzelfsprekend dat mensen naar de website van je dorps- of buurthuis  komen. Daarom moet je hen actief opzoeken via hun sociale netwerken en in onlinegroepen.

Welke sociale media mogelijkheden zijn er zoal en hoe werkt het?

Type Doelgroep Wat te doen en hoe werkt het
Facebook Brede doelgroep vanaf 25 en ouder. Interessant voor de oudere doelgroep die ook steeds meer online is. Maak een facebookpagina aan met een pakkende en herkenbare coverfoto. Facebook is een real-time interactie van tekst, meestal gecombineerd met filmpjes en foto’s. Laat hier zien wat je doet en bezighoudt.
Insta(gram) Het kanaal voor jongeren en
millennials.
Deel foto’s met vrienden/volgers. In tegenstelling tot Facebook draait het alleen om foto’s.
Snapchat Het kanaal voor de jongere doelgroep: vooral scholieren.
(maar deze worden ook steeds ouder)
Deel foto’s en filmpjes met vrienden. Die vrienden moet je eerst toevoegen. De afbeeldingen zijn 1-10 seconden zichtbaar.
LinkedIn De zakelijke doelgroep vanaf de jonge professionals
tot aan senior management.
Maak een bedrijfsprofiel aan en voer je diensten/producten in.
Met een groepspagina op LinkedIn kan je informatie delen, anderen helpen of advies vragen aan de deelnemers binnen de groep.
Twitter Voornamelijk in branches met een hoge informatiebehoefte, zoals overheid en consultancy. Daarnaast ook de jongeren tussen de 15 en 40 jaar. Gebruik een pakkende profielfoto en maak een krachtige bio. Laat de mens achter het profiel zien. Twitter is real-time interactie. Publiceer korte berichtjes van maximaal 280 tekens. Je reageert op andere berichtjes en je kan elkaar volgen.
YouTube Brede doelgroep: Van zeer jong tot oud. Youtube is een (video-)website waar iedereen zelf gratis filmpjes kan uploaden. Deze filmpjes zijn binnen enkele minuten openbaar en kunnen door iedereen worden bekeken. Je kan de filmpjes ook plaatsen op andere sociale media en je website.

Snelle tips op een rij

Wil je aan de slag met sociale media? Hieronder staan een aantal tips die je op weg kunnen helpen.

  • Ga naar de sociale media en zoek je doelgroep op

Wie is je doelgroep en waar praten zij over? Wat vinden zij interessant? Welke informatie willen en kunnen ze delen en wat niet?
Maak een lijstje met de thema’s waar jouw doelgroep met elkaar over praat. Vervolgens zet je een eigen profiel op. Hierop plaats je berichten die bij je profiel aansluiten en tevens uitnodigen tot reactie. Interactie is de sleutel tot succes! Prikkel je doelgroep! Zonder interactie ben je niet zichtbaar op de sociale media.

  • Ontwerp een aantrekkelijk zakelijk profiel

Voor zakelijk gebruik bieden sociale netwerken steeds meer mogelijkheden. Contacten binnen je gemeenschap en regio zijn van groot belang binnen je sociale media netwerk. Maak hier gebruik van maar hou hierbij rekening met je huisstijl.

  • Zorg voor voldoende focus

Het onderhouden van sociale media kost tijd. Kies daarom bewust voor twee of drie netwerken. Via Facebook onderhoud je bestaande relaties. Twitter is een conversatie- en netwerkmedium (voor nieuwe contacten). LinkedIn is als zakelijke netwerk geschikt om inhoudelijke discussies te voeren met specialisten uit het veld. Via YouTube presenteer je wat je in huis hebt en de video’s distribueer je via je andere kanalen. Bovendien is het ook goed voor je online vindbaarheid, aangezien Google als eigenaar van YouTube video’s integreert in de zoekresultaten. Via Instagram laat je je alleen zien in beeld, dit platform wordt vooral gebruikt door de jeugd onder ons. Het aanbod is enorm! Zorg voor focus. Liever twee goed onderhouden profielen dan vijf levenloze.

  • Dare to share

Durf jezelf open te stellen. Bouw goede relaties op met mensen uit je doelgroep en stel hen aan als medebeheerder van je website, Facebookpagina, LinkedIn-groep etc. Bied ze een podium waarop ze hun verhaal kunnen vertellen (en hun vrienden kunnen uitnodigen om ook te komen). Delen staat voor vermenigvuldigen. Bovendien: vele handen maken licht werk.

  • Denk aan de AVG

Vergeet ook de AVG niet. Hou je aan je eigen privacyverklaring en de wettelijke regels! Denk hierbij aan goedkeuring van de gefotografeerde/gefilmde personen. Zijn zij jonger dan 16, dan moeten de ouders toestemming hebben gegeven. Let op of de geplaatste items niet nadelig zijn voor de te posten personen. Ga zeer zorgvuldig om met persoonsgegevens. Zomaar een leuke foto plaatsen mag echt niet meer.