Een bestuur van een buurt- of dorpshuis dat met commissies werkt, denk bijvoorbeeld aan een activiteitencommissie of een barcommissie, heeft aan het einde van het jaar behoefte aan een commissieverslag met daarin informatie over:
- De commissieleden, hun rol en functie;
- De aard en doelstelling van de commissie;
- De periode;
- Het voorgenomen beleid;
- De behaalde resultaten;
- Eventueel de begroting, budgetbeheer, financieel verslag;
- Conclusies met betrekking tot de doeltreffendheid van het beleid;
- Vervolg, eventueel nazorg;
- Vooruitblik.
Het bestuur kan er vervolgens voor kiezen om een commissieverslag onder het kopje ‘commissies’ onderdeel te laten zijn van het jaarverslag van het bestuur, maar ze kan er ook voor kiezen om het een apart verslag te laten zijn. Daarvoor kan worden gekozen wanneer de werkzaamheden van een commissie vooral voor een specifieke partij van belang zijn. Bijvoorbeeld een verslag van een bouwcommissie voor een financier of subsidiënt.
Voorbereiding
Iemand in de commissie vroegtijdig aanwijzen voor het schrijven van het commissieverslag zal de kwaliteit ten goede komen. Deze kan gedurende het jaar alvast relevante gegevens verzamelen, dat vergemakkelijkt het schrijven van het verslag. Een leidraad voor de inhoud zijn de punten die aan het begin van dit artikel genoemd zijn.